Een bosbad, zo doe je dat

Een bosbad, zo doe je dat

De tien geboden in een natuuroase

Bovenal kies voor het bos.
Onze natuurgebieden zijn biodivers en rijk aan plant- en diersoorten. Maar vooral: je bent er weg van alle drukte. Je hoort, ziet en ruikt het moderne leven niet meer. Er zijn alleen nog bomen of uitgestrekte natuur.
Als je eenmaal je plek gevonden hebt, ga er dan vaak heen. Bouw een intieme band op met de plek. Schrik er niet voor terug om bomen en planten aan te raken. Kijk aandachtig hoe de plek tijdens het jaar verandert.

Ga niet gewoon traag, ren noch jog.
Wandelen, joggen, nordic walking… mogen dan wel goed voor je zijn, bosbaden is iets anders. Traagheid is hét geheim van bosbaden. Kuier, struin, focus op de natuur en observeer wat je hoort, ziet, ruikt en voelt.

Heilig vele en de juiste bosbaaduren.
De absolute minimumduur voor een bosbad is tien minuten. Een snelle douche, zeg maar. Idealiter trek je voor minstens twintig minuten het bos in. Helemaal optimaal is dat je per week twee uur in de natuur doorbrengt à rato van dertig minuten per dag. Als dat niet lukt, plan dan elke maand gedurende drie opeenvolgende dagen een bosbad van twee uur.
En dan nog dit: een bosbad is op z’n best bij zonsopgang of zonsondergang.

Op uw gsm zult gij niet gluren. 
Neem alleen mee wat je nodig hebt. Als je gsm daarbij hoort, zet het geluid dan af en stop hem in je zak. Neem tijdens je bosbad geen foto’s.

Denk niet na, voel weer wat een zintuig is.
Adem traag en diep in en uit, merk op dat de lucht fris en zuiver is en maak al je zintuigen wakker.
Zie de zonnestralen die door het bladerdak priemen en de planten die de bodem bekleden. Piep in holle bomen en loer naar dieren en vogels. Stop en onderzoek de patronen op bladeren, boomschors en stenen. Staar strak naar iets dat je interesseert. Draai je om en kijk naar de natuur achter je.
Ruik de bosbodem, de bloemen die bloeien en de geuren die de wind meebrengt.
Hoor de wind ruisen in de bomen. Luister en ontdek ritmes. Luistervink hoe de verschillende vogels met elkaar praten.  
Voel de zon. Raak bomen en bladeren aan. Met je handen, maar ook met je knie, je tong of je neus. Trek je schoenen uit en voel de wereld onder je voeten, het water. Verzamel bladeren, takken en twijgjes, vruchten… Volg de volledige lengte van een tak of rank met je hand.

Vind je dit moeilijk? Met enkele tips & tricks kun je jezelf 'uit' je hoofd houden. Hiermee bedoelen we: weg van je gedachten en bij de les, aandachtig en bewust aanwezig in de natuur.  

Breng een verrekijker of een vergrootglas mee en kijk nog beter.
Ga op je handen staan en zie de bomen ondersteboven.  
Kom samen met een kind en vraag wat het ziet.
Zoek goede verstopplekken, net zoals een kind dat zou doen.
Loop eens achterwaarts.
Volg het traject van een mier.
Zoek naar de symmetrie en patronen die voorkomen in de natuur.
Tel de verschillende tinten groen die je ziet.

Doe nooit wat ongezellig is.
Voor sommige mensen volstaat het gezelschap van bomen niet. Als bosbaden nieuw voor je is of als je een plek nog niet goed kent, kun je een of twee vrienden meebrengen. Je kunt elkaar eraan herinneren dat kuieren het tempo is.

Vier het dromen en fantaseren.
Verzin een verhaal dat zich afspeelt op je bosbaadplek.
Geef het bos een cadeau (geen afval): een haarlok, een kus, een gedicht of gebed, een collage gemaakt met wat je in het bos vindt...
Laat je zorgen achter bij de ingang van het bos.
Kijk rond en plaats in gedachten de dingen/mensen waarvoor je dankbaar bent.

Hou je niet in.
Zing, spring, stretch, huil, bid, (glim)lach, bewonder.
Raap zwerfvuil op.
Slinger of doe enkele tai-chi- of yogahoudingen.
Herhaal bij het wandelen één woord als een soort van mantra.
Lees een gedicht over de natuur voor je gaat bosbaden. Zo kom je in de sfeer.

Spreek voor je vertrekt een voornemen uit.

Bronnen: