
Privacyverklaring
Het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) respecteert uw rechten bij de verwerking van uw persoonsgegevens. In deze verklaring vindt u hoe we uw persoonsgegevens verzamelen, verwerken en gebruiken. Deze privacyverklaring geeft het algemene beleid aan op het vlak van gegevensverwerking en -bescherming van:
Algemeen beleid op het vlak van gegevensverwerking en -bescherming
Versie 0.3 - 22 juli 2025
Agentschap voor Natuur en Bos
Bezoekadres:
Havenlaan 88
1000 Brussel
Postadres:
Koning Albert II-laan 15 bus 177
1210 Brussel
Ondernemingsnummer: 0316.380.841
Wanneer verzamelen en verwerken we uw persoonsgegevens?
Wij verzamelen en verwerken uw persoonsgegevens als u betrokken bent bij een van onze (decretale) opdrachten of contact met ons opneemt in het kader van deze opdrachten. We kunnen uw persoonsgegevens ook verwerken als u een algemene vraag aan ons stelt.
Welke gegevens verwerken we over u?
We verwerken uw persoonsgegevens. Dat zijn de gegevens die u identificeren of die een band leggen met u als natuurlijke persoon.
Welke gegevens we concreet verwerken, is afhankelijk van de diensten die we aanbieden en verlenen. Meestal zijn het gegevens die we nodig hebben om te onderzoeken of u in aanmerking komt voor onze dienstverlening. Die gegevens zijn omschreven in de regelgeving over de dienst. Bij elke categorie van persoonsgegevens vindt u een verwijzing naar de regelgeving. Daarnaast verwerken we uw identificatie- en contactgegevens, zodat we onze dienst aan u kunnen verlenen, maar ook met het oog op het verlenen van adviezen, vergunningen en subsidies, het uitoefenen van onze bevoegdheden als gerechtelijke politie, het beheer van geschillen en betwistingen, administratie en beheer van het personeel en de tussenpersonen, public relations, rekeningenbeheer, kantenbeheer en leveranciersbeheer.
Op basis van welke rechtsgrond verwerken we uw persoonsgegevens?
We verwerken uw persoonsgegevens voor onze taken van algemeen belang. In sommige gevallen legt de regelgeving de verwerking van persoonsgegevens rechtstreeks op. In andere gevallen is de verwerking noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst of zal uitdrukkelijk om uw toestemming worden gevraagd.
Onze taakstelling en bevoegdheden zijn terug te vinden in het oprichtingsbesluit, één wet en enkele decreten omtrent natuur, bos, jacht en visserij.
Meer bepaald hebben we tot taak:
1° onroerende goederen die ten behoeve van natuur, bos en groen in eigen beheer zijn en aan ANB werden toevertrouwd via verwerving, overdracht of overeenkomst, duurzaam te beheren;
2° het duurzame beheer van onroerende goederen die van belang zijn voor natuur, het natuurlijk milieu, bos, groen en faunabeheer, en die niet in eigen beheer zijn, te stimuleren;
3° de natuur, het natuurlijk milieu, bos en groenvoorzieningen kwantitatief en kwalitatief te versterken door het realiseren van een consistente, zichtbare netwerkstructuur van natuur en bos, door het stimuleren van groenvoorzieningen in het buitengebied en de stedelijke omgeving en door het realiseren van meer natuur buiten de bos- en natuurgebieden, met inbegrip van de bevordering van de landschapsecologische samenhang;
4° de biologische diversiteit te bevorderen, ook in buitengewestelijke context;
5° bij te dragen aan de realisatie van een natuurgerichte milieukwaliteit, met het oog op de instandhouding, de bescherming, de ontwikkeling en het herstel van het natuurlijk milieu;
6° een duurzaam en planmatig faunabeheer uit te voeren;
7° bij te dragen aan de beleidsvoorbereiding, met inbegrip van de milieuplanning en de regelgeving met betrekking tot de doelstellingen, vermeld in artikel 2;
8° de handhaving te verzekeren van de regelgeving, vermeld in artikel 25 van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
Hieronder vindt u een link naar de betrokken decreten zoals te vinden in de Vlaamse Codex. Daar vindt u telkens de meest actuele versie van elke norm. Bij de gelinkte webpagina’s vindt u ook de uitvoeringsbesluiten, waarin onze bevoegdheden verder zijn gespecifieerd, die genomen werden in uitvoering van de betrokken wet of het betrokken decreet. De enige wet van de groep, waarin de riviervisserij geregeld wordt, is niet via de Vlaamse Codex te raadplegen. Daarvoor is een link naar een andere zoekpagina voorzien.
De links naar de betrokken wetgeving:
- De wet van 1 juli 1954 op de riviervisserij
- Het Bosdecreet van 13 juni 1990
- Het Jachtdecreet van 24 juli 1991
- Het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu
De link naar het oprichtingsbesluit:
https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Document.aspx?DID=1014247¶m=informatie
Hoe verzamelen en verwerken we uw persoonsgegevens?
We gebruiken twee manieren om uw persoonsgegevens te verkrijgen.
I. We kunnen gegevens rechtstreeks bij u opvragen in een formulier of in documenten die u bij een formulier moet voegen. Die documenten zijn opgesomd in de regelgeving.
II. Daarnaast kan het dat we persoonsgegevens opvragen bij andere overheidsdiensten. We leven daarbij altijd de bepalingen na over de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens, die in voorkomend geval op federaal of Vlaams niveau vastgelegd zijn. Zo hebben we een aantal machtigingen gekregen om gegevens bij andere overheidsdiensten op te vragen.
De links naar de geldende machtigingen:
- beraadslaging_RR_20_2011_0.pdf
- beraadslaging_RR_42_2014.pdf
- beraadslaging_RR_19_2015.pdf
- beraadslaging_FO_021_2018.pdf
- beraadslaging_RR_13_2017.pdf
- beraadslaging_FO_017_2009_0.pdf
- beraadslaging_ASZ_101_2013.pdf
Bekijk de overige machtigingen voor gegevensuitwisselingen binnen de Vlaamse overheid, uitgereikt door de VTC.
Hoe lang bewaren we uw persoonsgegevens?
Volgens de algemene regel mogen we uw persoonsgegevens alleen bewaren tijdens de periode waarin ze noodzakelijk zijn om bepaalde diensten te verlenen. We bewaren uw gegevens dus zolang u gebruik maakt van onze diensten. Daarna bewaren we uw gegevens nog gedurende de termijn waarin we ons moeten kunnen verantwoorden voor de verleende diensten. Die periode bedraagt in de meeste gevallen, tenzij wettelijke uitzonderingen, 10 jaar. Na verloop van die verjaringstermijn worden de gegevens verwijderd, tenzij ze van historisch, cultureel of algemeen belang zijn.
Bij de bewaring wordt een onderscheid gemaakt tussen de periode waarin uw dossier actief is en de periode waarin het passief wordt. Uw dossier is actief zolang u van de verleende dienst gebruikmaakt. Alle medewerkers die uw gegevens nodig hebben om hun taak te kunnen uitoefenen, hebben dan toegang tot uw gegevens. Nadien wordt uw dossier passief en heeft enkel een beperkt aantal medewerkers van de bevoegde dienst toegang tot uw gegevens.
Delen we uw persoonsgegevens mee aan anderen?
Uw gegevens worden hoofdzakelijk intern verwerkt door onze medewerkers.
Het is mogelijk dat we voor bepaalde specifieke diensten een beroep doen op derden, die uw gegevens verwerken. We bezorgen uw gegevens aan die verwerkers, zodat ze de dienst in kwestie kunnen verlenen. We oefenen daar op elk moment controle uit.
Soms zijn we wettelijk of decretaal verplicht om uw persoonsgegeven door te geven of hebben overheidsdiensten het recht om bij ons gegevens op te vragen. Ze moeten daarvoor over een machtiging beschikken.
Ten slotte kan het zijn dat uw persoonsgegevens doorgegeven worden aan een andere Vlaamse instantie of aan een externe overheid. In dat geval wordt er een protocol opgesteld. Onderaan deze privacyverklaring kan u een overzicht vinden van de afgesloten protocollen. In dit document vindt u telkens meer informatie over onder andere de doelstelling, de opgevraagde persoonsgegevens, de bewaartermijn...
Worden uw persoonsgegevens doorgegeven buiten de Europese Unie?
We geven uw gegevens niet door aan landen buiten de Europese Unie of internationale organisaties. Dat zijn landen of organisaties die gevestigd zijn buiten het grondgebied van de Europese Economische Ruimte (Europese Unie + IJsland, Noorwegen en Liechtenstein). We doen dat mogelijk wel als we gebrui maken van een cloudserviceprovider. In dat geval nemen we alle mogelijke maatregelen om ervoor te zorgen dat uw gegevens worden beschermd zoals bepaald in de Europese, federale en Vlaamse regelgeving.
Wat zijn uw rechten?
Als we uw persoonsgegevens verwerken in het kader van het algemeen belang, kunt u zich op elk moment verzetten tegen de verwerking van uw gegevens. We wegen dan af of uw individuele belangen zwaarder doorwegen dan het algemeen belang dat we nastreven met de verwerking. Als we uw gegevens niet langer mogen of kunnen verwerken, is het ook niet mogelijk om u de dienst of het voordeel waar u aanspraak op maakt, te verlenen.
U kunt de gegevens die we over u verwerken, altijd inkijken en, indien nodig, laten verbeteren. Om van deze rechten gebruik te maken kunt u mailen naar de functionaris voor gegevensbescherming van ANB via dpo.anb@vlaanderen.be.
U kunt ook terecht bij de functionaris voor gegevensbescherming als u vindt dat uw gegevens niet langer relevant zijn en dus verwijderd moeten worden.
Daarnaast kunt u een klacht indienen bij de bevoegde toezichthoudende autoriteit. De contactgegevens van de Vlaamse Toezichtcommissie zijn:
Vlaamse Toezichtcommissie
Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel
+32 (0)2 553 20 85
contact@toezichtcommissie.be
In bepaalde en uitzonderlijke gevallen kan ANB weigeren om uw verzoek in te willigen. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer u een verzoek indient dat kennelijk ongegrond of buitensporig is of in het geval u het voorwerp uitmaakt van een controle, een onderzoek of voorbereidende werkzaamheden die verband houden met de wettelijke, decretale en reglementaire opdrachten opgelegd aan ANB en wanneer dit noodzakelijk is voor het goede verloop van het onderzoek. Nadat het onderzoek is afgesloten worden uw rechten opnieuw toegepast.
Als u een verzoek indient, dan bevestigt de functionaris voor gegevensbescherming er de ontvangst van. De functionaris voor gegevensbescherming brengt u zo snel mogelijk en in elk geval binnen de maand vanaf de dag die volgt op de dag waarop ANB het verzoek ontving op de hoogte van de weigering of beperking van uw rechten. Mocht ANB heel veel verzoeken ontvangen en/of wanneer de complexiteit van uw verzoek hoog is, dan kan de termijn verlengd worden met twee maanden. Ook daar brengt ANB u van op de hoogte.
Indien u niet akkoord bent met de weigering of de beperking van uw rechten kan u steeds beroep indienen bij de Vlaamse toezichtcommissie of een beroep in rechte instellen.
Afgesloten protocollen
- Document
- Document2019_protocol_lv_anb_ikv_natuurinspectie_tp.pdf (446.64 KB)
- Document2019_anb_aapd_natuurinspectie_tp.pdf (1.69 MB)